בכל תהליך עסקי או שיווקי שאני עוברת עם הלקוחות שלי, בשלב מסוים עולה השאלה מיהם המתחרים שלך? מרביתם שולפים מספר שמות של עסקים מתחרים בתחום, שהרי מובן שכולם יודעים שהם לא לבד בשוק, אולם השאלה היא עד כמה הם באמת מכירים אותם. וכשאני שואלת מה מאפיין את המתחרה, מה הוא מציע ללקוחותיו, מה לדעתך הכיוון שלו, או במה את/ה טוב/ה ממנו, כאן צצה המבוכה. לעתים אפילו תחושות כמו כעס או חוסר נוחות (מה הטעם לבזבז את הזמן על המתחרים שלי עכשיו? אני הנושא, למה לא מתמקדים בי?). מסתבר שהרוב מתעלמים מהמתחרים, או מסתפקים בהיכרות לגמרי שטחית שלהם, ולא מודעים לתועלת שיש בהיכרות מעמיקה עמם.
הצהרה: כחלק מהבנה וניתוח אסטרטגי יש לייחס למתחרים את אותה חשיבות שמייחסים לעסק!
להלן מספר הנחות יסוד שתומכות בכך:
- המתחרים מכירים היטב את השוק, הם פועלים ע"פ אסטרטגיה ויודעים מה הם עושים
- המתחרים נמצאים צעד אחד לפנינו
- המתחרים שלנו יצירתיים ויש להם רעיונות מלהיבים
- למתחרים שלנו מאגר לקוחות מרשים, יציב ונאמן
כל זה כמובן לא בהכרח נכון בהקשר לכל המתחרים, אך אם נאמין בהנחות היסוד הללו, בוודאי נפעל על מנת לגבור עליהן, ולכן –
- נעמיק את ההיכרות שלנו עם השוק
- נשכלל את הידע והבקיאות שלנו על מנת לגבור על התחרות
- נקבל החלטות טובות ומועילות יותר
- נשמור על קצב ההתפתחות שלנו (ואף נקדם אותו)
- לא נעתיק את המתחרים שלנו, אלא נעשה את זה טוב יותר
- נלמד מהשגיאות שלהם (ונימנע מהן בעצמנו) כשם שנלמד מההצלחות שלהם
במילים אחרות – הכרות מעמיקה עם המתחרים שלנו, נחוצה לשם הצלחתנו העסקית.
המלצתי אם כך, היא ליישם נוהל קבוע להיכרות מעמיקה עם המתחרים, רצוי בתדירות גבוהה (להקדיש לכך שעה שבועית למשל, או חודשית), אך לא פחות מאחת לרבעון, שכן אנו בעידן דינאמי שמתפתח בקצב הולך וגובר.
עם הניסיון שצברתי במהלך הקריירה שלי כאשת שיווק ומנהלת מוצר, פיתחתי כלי עזר יעיל ופשוט, מותאם לעסקים קטנים ובינוניים, לניתוח המתחרים. מוזמנים ליצור קשר ולקבל פרטים נוספים.
זכרו – ידע הוא כוח, ואם טרם השתכנעתם – אתם יכולים להיות בטוחים שגם המתחרים שלכם בודקים אתכם!
תודה שרון. פתחת לי את החשיבה בנוגע למתחרים ועוד יותר את הסקרנות- מהו הכלי שלך…?
http://www.zmor.co.il
תודה זוהר על המשוב, את מוזמנת ליצור איתי קשר טלפוני ואשמח לתת לך יותר פרטים 🙂